Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan
0 Produkter
Varukorg
Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

I samarbete med Carl Larsson-gården har Mind on Nature tagit fram en underbar trädgårdskollektion likt en direkt tolkning av de redskap som fanns på gården. Du kommer att kunna se dem den 16 jan 2024 i samband med Formex.

LÄNGST NER PÅ SIDAN FINNER DU SORTIMENTET! SCROLLA NER!!

Carl - En av Sveriges mest älskade konstnärer genom tiderna

Carl Larsson föddes i Gamla stan 1853 i Stockholm. Han växte upp i ett mycket fattigt hem. Tack vare sin konstnärliga talang uppmanades han att söka in på en förberedande avdelning på Konstakademin när han endast var 16 år.

Efter utbildningen reste Carl till Paris, dåtidens metropol för nyskapande konst. Han strävade efter, utan framgång, att etablera sig som konstnär. Han var sorgsen och fattig. Det var inte förrän han begav sig till den gamla byn Grez, en skandinavisk konstnärskoloni utanför Paris, som allt vände.

Där övergav han det långsamma oljemåleriet och började måla akvareller. Carl Larsson skapade ljusa, luftiga målningar i vattenfärger. De fångade ljuset och ögonblicket i naturen. I Grez träffade han sin blivande fru Karin. Carl Larsson själv hävdade att vistelsen i byn innebar en livsavgörande vändpunkt för honom.

Karin - En stilbildande formgivare långt före sin tid

Karin Larsson växte upp i Hallsberg och likt sin make, visade hon tidigt prov på konstnärlig talang. Hennes studier påbörjades vid Slöjdskolan i Stockholm varpå hon sedan fortsatte studera på Konstakademin. Högre konstnärlig utbildning var unikt för kvinnor i mitten av 1800-talet. Efter studierna reste hon till Grez för att måla. Där träffade hon sin blivande make Carl Larsson. Paret levde ett bohemiskt konstnärsliv med arbete och sällskapsliv i en virvlande kombination.

Efter att barnen föddes, la Karin penslarna på hyllan och fortsatte sin estetiska bana som textilkonstnär, formgivare och inredare. Hon blev den ledande personen för familjens livsstilsprojekt.

Paret Larsson i Sundborn - den svenska idyllen illustrerad

Likt många andra konstnärer under slutet av 1800-talet, hade Carl och Karin Larsson en längtan efter ett mer naturnära sätt att leva. En livsstil som var en motpol till de smutsiga, trånga städerna som industrialismen skapat. Larssons bosatte sig i lilla Sundborn, i Dalarna, där Karin hade ärvt stugan Lilla Hyttnäs, av sin far. När paret fick huset var det en liten bostad med tre rum och kök. Tillsammans designade och byggde de upp bostaden med hjälp av lokala hantverkare, till ett hem som var modernt för sin tid. Efter några år hade de format ett livfullt, personligt hus, med vindlande gångar och prång, generösa luftiga ytor, som samsades med små intima rum. Karin skapade rum med mycket konst och textil i en mix av svensk allmogestil och internationella trender. Färgsättningen var djärv och den röda och gröna färgen stod i fokus. Parets bohemiska och moderna inredning och livsstil dokumenterades i Carls målningar, där Karin och barnen var konstnärens favoritmodeller. Genom Carls målningar och Karins fria inredningsstil skapade de en idyllisk bild av naturnära, moderna och avslappnade familjelivet och hemmet som blev ett av världens mest kända konstnärshem.

Karin Larssons kärlek till trädgården

Karins minnen finns kvar hos henne hela livet. Hon skriver till Carl som är ensam i Grez-sur-Loing våren 1886: "...du är i Grez, den vackraste, vackraste platsen på jorden! Jag har tillbringat så många lyckliga stunder där, från dagen du sa först att du älskade mig, och allt omkring mig blev till och med fyllt av jublande liv och lycka, när solen sken varmare, gräset doftar gott och fåglarna sjöng så som de aldrig gjort förut.” Grez blir bilden för det fridfulla, men också kärlekens plats. Festerna i trädgården på pensionatet Laurent, där just trädgården var ett rum för fester.

De övervintrar i Paris och återvänder till Grez våren 1884, och hyr ett litet fristående hus, med en minimal trädgård där intresset för trädgården börjar. Sundborn och Lilla Hyttnäs är ett ständigt eko av Grez-sur-Loing. Det finns så många likheter här, så många trådar som flätas samman till en helt förtjusande väv. Det är i detaljerna och känslan som likheten finns. Den grova ytan i både sten och timmer, gatornas vildblomsprakt som tycks ha uppstått av sig själv, starka färger på fönster och dörrar. Allt detta går som en minnesbana från Grez till Sundborn och Lilla Hyttnäs.

I Grez kunde Karin och Carl verkligen leva ett konstnärsliv, läsa utomhus, äta med vänner under bar himmel eller promenera på landet. Skötseln på trädgård och tomt låg på en avslappnad nivå som en uppskattad förebild. Kryddornas olika styrka och upplevelse, vitlökens sting, sparrisen och kronärtskockorna, sallad varje dag och olivolja.... allt detta tog de hem till Sundborn och Lilla Hyttnäs.

Karin skapade trädgårdsrummet med inspiration från trädgården i Grez, där trädgårdsrummet var till för de stora festerna. I Grez var trädgården platsen att bo och arbeta, där festen var en vardaglig grej, som fortsattes på Lilla Hyttnäs, med otaliga gäster.